SARA SJÖDAHL & BENEDIKTE ESPERI

Sara & Benedikte´s notebooks on BACH

Aktuella på Atalante 29-30 Mars 2019

 

Koncept, ide´ och genomförande: Sara Sjödahl och Benedikte Esperi

I mötet mellan Sara Sjödahls flygel och prylar Benedikte Esperis kropp och koreografier närmar de sig med improvisationer, med all respekt och helt respektlöst, kompositioner av J.S. Bach. Det första mötet skedde kring ”Partita No. 2 in C minor” . Nu går de vidare och vidgar slagfältet. Ingen not, ton eller rörelsefras är säkrad, allt kan uppstå på väg mot en premiär i vår salong.  Samarbetet och utforskandet, vilket startade sommaren 2018 har haft publik processvisning i samband med ett residens och stipendium från Danscentrum Väst, Juli 2018 i Göteborg.

Vi möttes i lusten och behovet av att bryta upp de befintliga former och strukturer i kompositioner av J.S. BACH och samtidigt få bottna i en djup respekt och kärlek till en repertoar som representerat en norm för vår individuella skolning både inom musik och dans. I mötet tar vi makten över det som ska framföras i nya skepnader genom improvisationens verktyg och mejslar fram den nya moderna tolkningen. Vi hittar argument för improvisationen i historiska dokument samt forskning och gör den publik på vårt unika sätt. BACH´s nedtecknade och kopierade kompositioner gjordes till stor del av Anna Magdalena Bach (även maka till J.S BACH) Enligt forskaren Martin Jarvis var hon troligtvis kompositören till de berömda cellosviterna trots att de tillskrivits maken. Titeln syftar på ’Anna Magdalenas lilla notbok’ som finns bevarad i musikhistoriskt arkiv. En nutida tolkning blir därför titel ’Sara & Benedikte´s notebooks on BACH’. Vårt samarbete har också en stor undersökande och problematiserande dialog runt det kvinnliga perspektivet i den västerländska konst- och kulturhistorien.

SARA SJÖDAHL är pianist utbildad på musikhögskolorna i Malmö och Göteborg. Hon har medverkat i gränsöverskridande projekt som bland annat den sceniska konserten Café Terezin på Göteborgs Konserthus samt Stockholms Konserthus 2019, Accordance med Dansgruppen Rytmbá och Ika Nord i Riksteaterns regi. Hon spelar kammarmusik med medlemmar ur Göteborgssymfonikerna i olika konstellationer och har arbetat på Musikhögskolan i Göteborg som lärare i musikalisk instudering. Hon har arbetat tillsammans med professor Gunilla Gårdfeldt i hennes forskningsprojekt som pianist och musikaliskt ansvarig. Hon är medlem i kabarégruppen Tappra mödrars kapell som framför eget material. 2013 medverkade hon som musiker och aktör i föreställningen Ett ansikte på Göteborgsoperan med musik av Lina Järnegård. Tillsammans med dansaren Bronja Novak Lindblad har Sara skapat föreställningen Black Ghost för Big Wind: ett möte mellan kropp, instrument och Beethovens Spöksonat. Tillsammans med Ensemble Makadam har Sara länge arbetat med att utifrån klassiska verk improvisera och göra om. Till våren 2019 uruppför de ett nytt verk av tonsättaren Henrik Strindberg på Svensk Musikvår i Stockholm.  Medverkar som scenisk musiker i ’Camilla försvann’ på ADAS musikaliska teater 2018-19. ’… klassisk pianist med dragning åt det lössläppta spelet som har slagit an tangenterna på både finkulturens konserthus och suspekta syltor’. http://makadam.info/

 

BENEDIKTE ESPERI är utbildad på Högskolan för scen och musik, Akademin Valand samt Dans- och Cirkushögskolan inom performance, koreografi och samtidskonst. Hon producerar främst sina egna verk och de har bland annat presenterats på scenerna/konstarenorna 24m2, Atalante, 3:e Våningen, Teater Trixter, Röhsska Museet, Stadsmuseet, Röda Sten Konsthall, Galleri 54 och  A-venue. Scenkonstproduktionerna varvas med konceptuella verk för offentliga miljöer i form av filmprojektioner och live art / performance. Hennes verk har stor spridning och hon har medverkat vid en mängd konstfestivaler och event tex Movement Research NYC, Gibney Dance NYC, Last Frontier NYC, RCA London, Centre 151 London, La Caldera Barcelona, Going Dutch festival Chicago, MOTIF festival Reykjavik, Fringe Festival Bergen/ Lahti/ Stockholm/ Göteborg, Bbeyond Belfast, Performance Art Bergen, Live Action 11 Göteborg, Dance City Newcastle mm. Våren 2019 är hon aktuell med verk på Atalante i en duo med Sara Sjödahl, Konstnärlig forskning och performance i Vilnius och Brighton och arrangerar en lokalt förankrad internationel festival i Göteborg. Hösten 2019 har hon premiär på verket ’rigor MORTis’ på 3:e Våningen och medverkar vid GIBCA Extended med en regional turne´.  Hon är en av tre producenter för The Tiny Festival, styrelsemedlem och curator vid Galleri 54 samt koordinator i nätverket WHAT IIIF? Sedan 2018 har hon en atelje´ på Ringön. www.benedikteesperi.com