OM FRIHET

OM FRIHET

Uruppförande vid SOLO festival 18/1 2014 på Teater Trixter Göteborg

OM FRIHET 2.0 prosa och ljud video  Gamlestadens Bibliotek 21/4 2016

OM FRIHET 3.0 at FRINGE  Göteborg 20/8 2016

OM FRIHET 4.0 at Frölunda Kulturhus 5/12 2016

OM FRIHET 5.0 Stockholm Fringe festival september 2017

OM FRIHET 6.0 Bergen Fringe Festival september 2017

OM FRIHET 7.0 Dance for screen at Stockholm Dance Festival 9th-10th of December 2017 2018

OM FRIHET 8.0 Performance at the City Museum in Gothenburg 14th of November 2017

OM FRIHET 9.0 Performance at 13Festivalen 4th & 5th January 2020

_______________

OM FRIHET  7.0 December Dansfilmfestival Sthlm

OM FRIHET is a sound/ choreography / video solo performance with and by Benedikte Esperi.
Awarded at FRINGE Gothenburg 2016 and part of the Nordic Fringe program 2017 Motivation: ”for a complete out to of the box stage experience”  bokning/ booking SCENKONSTPORTALEN

Om frihet 2 Benedikte Esperi
foto: Stefan Sundström & Benedikte Esperi

Artefakten: Louise Michel tog sin svarta underkjol och fäste på ett kvastskaft år 1883 i Paris vid en demonstration för bröd. Den svarta fanan var född. Vad stod den för då och vad står den för idag?

Friheten: När den traditionella framställningen av scenisk dans bryts, är det fortfarande ett dansverk? Begränsas vi av idéer om vad scenkonst är? Behövs artefakterna för att rättfärdiga friheten? Ryms yttrandefriheten endast inom en given ram för frihet?

ABOUT FREEDOM  Is anarchy the needed artefact to achieve artistic freedom?

Artefact: Louise Michel took her black petticoat off and mounted it on a broomstick during a manifestation for bread in Paris 1883. The anarchist´s black flag emerged from that occasion. What did it represent back then and what does it represent today?

Freedom: When the expected norm within dance is demolished, is it still dance? Are we limited by expectations about performance art? Do we need artefacts to justify freedom? Is freedom and independency dependent on a set frame?

recension av Edwin Chalusi skriver:
Jag satt i en öken, blev tagen till en oas och vattnet var av guld – En recension på Benedikte Esperis Om frihet 3.0″

Innan jag börjar vill jag uppmana alla att inte läsa recensionen. Föreställningen gör sig värdigare än att kanaliseras genom ord. Gå och se den. Känn friheten. Och fångenskapen.

Låt oss. Dansa. Tillsammans.

Jag lägger ner anteckningsblocket. Detta går inte att skriva om. Detta måste upplevas. Detta måste dansas.
Fem minuter tidigare har vi vid dörren till blackboxen blivit ombedda att ta av oss skor och ytterkläder. Redan där känner vi på oss att denna uppvisning är något utöver det vanliga. När dörrarna öppnas möts vi av rök som svävar tätt genom hela lokalen. EXIT skylten kastar ett neon färgat ljus i rummet och det går att se hur två stängslen skär i mitten av golvet. Det finns inga stolar, inga föremål och inte heller någon uppträdande. Aning osäkra står vi, ett dussintal främlingar, mot väggarna och väntar. Med eller utan spänning, vet vi inte ens själva.

Låt oss. Dansa. Tillsammans.

Ljud och ljus går igång. Det blinkar i orange, lila, grönt och blått. Indansandes kommer en svartklädd kvinna och gungar fram mellan oss. Som på en order följer en efter en rörelserna. Först inkännande, sedan säregna. Snart står alla och flaxar med armar och ben, kravlöst. Utom en person. Den står i hörnet och ser på. Och tillåts göra det. ’’Om frihet’’ heter Benedikte Esperis skapelse.

Musiken tonas ut. Mörkret slukar upp oss. En vit spot lyser upp Esperis ansikte. Ett domstolsbeslut läses upp. Esperi ritar med krita cirklar runt sig. Cirklarna växer och avgränsar oss från henne. Röstinspelningar krasslar i högtalarna. Liberté! Vi är bundna. Trollbundna. Och bundna med varningstejp. En tändsticka kastar skuggor mot hennes rynkor genom spegeln. Mjöl rinner ur hennes händer. Svartvita filmklipp från första världskriget till badhuspoolen projiceras på väggen. Louise Michels svarta underkjol fladdrar.

Vad är frihet? Frågan ställs inte, utan blir istället en visuell tolkning utan svar. En abstrakt konkretisering av begreppet contemporary. Jag fattar ingenting. Jag vill inte fatta någonting. Det är en frihet. Att bara titta. Ta del av. Och dansa. Välja att dansa. Välja att inte dansa. Igen.

Låt oss. Dansa. Tillsammans. Här. Nu. Du. Jag. Vi. Släppa. På allt. Som är utanför.

En tidlös skildring av frihet som sätter sig, inte bara i huvudet, men hela kroppen. Länk till texten HÄR!

FRINGE Award 2016 Benedikte Esperi
FRINGE Award 2016 Benedikte Esperi

 

SOLOfestival 2014 Benedikte Esperi
SOLOfestival 2014 Benedikte Esperi

 souncloud: OM FRIHET

Tid: 30-45 min.

Koreografi, video och ljudmiljöer samverkar i ett rum där publiken smälter samman med verket.

TACK till Hagabadet Göteborg för er generositet med tid och plats!

This SOLO was extended to a site specific performance during GIBCA Extended 2015 HURLING– to extract the present through history”

En reaktion på ”OM FRIHET

Lämna en kommentar