HURLING

”HURLING”  – to extract the present through history

Benedikte Esperi(Swe), Ida Lod(Swe) & Nina Cholet(Fr)

Detta är en vandringsperformance. Den börjar på Johannesplatsen via Masthuggstorget med avslut på 2Lång Kvartersscen. Där fortsätter kvällen med öppen scen. Fia Adler Sandblad leder samtal och presentation av kvällen. Baren och restaurangen på 2Lång Kvartersscen är öppen från 19.30-23.00. Fri entre!
Medverkande på öppen scen är bla Ragnhild Lennblad och fler. Temat på öppen scen ska vara i linje med performanceverkets frågeställningar. Det går bra att påanmäla sitt medverkande på plats. maila info@dansverk.se för frågor och info.

Intresset för att skapa ett verk förankrat i samtiden genom att titta bakåt i historien har blivit utgångspunkten för HURLING. Ordet HURL betyder slunga/kasta och är en metafor för hur ett sökande efter spår av kvinnors kamp, konstnärskap och plats historiskt men också i vår samtid kan förstås. Tre konstnärer möts här med tre utgångspunkter där personer, platser och händelser transformeras genom kropp, tid och rum och skapar ett poetiskt icke-narrativt verk. Inspiration är hämtat från bland annat Louise Michel (1830-1905) fransk anarkist och lärare samt Nelly Thuring (1875-1972) svensk fotograf och politiker. Valet av spelplats vid GIBCA Extended är till minnet av Brödupproret 1917 i Göteborg.”  

5th of September at Nossebro Fest Avia 190

9th of September at Konstepidemin, Gothenburg 7.30 PM vimeo

19-20th of September at Johannesplatsen in Masthugget Gothenburg 6-7.30 PM ARTIST TALK on vimeo

HURLING Benedikte Esperi Nina Cholet Ida Lod
HURLING  Benedikte Esperi(Swe) Nina Cholet(Fr) Ida Lod(Swe)

”After the revolution comes the reckoning. Exactly what has been accomplished, what changed? What individuals or groups, previously repressed or ignored now come into the foreground, gain status and confidence? How has the nature of ”reality” itself changed as a result of the revolution, peaceful in this case, that took place, and has continued, as a result of the feminist movement in art?” (Linda Nochlin, foreword in ”After the revolution, Women who transformed contemporary Art”, 2013)

With excerpts from manifestations for bread, led by women in Gothenburg 1917 and Paris 1883,  we examine how female bodies are represented and exposed in public space through history and today – 2015. ”What has changed? Has anything changed? What is there to be changed?”

-How can we manifest our aims in public space through an artistic practice with our bodies and make a change?

 

brödupproret göteborg
bröduppror Göteborg 1917
Manifestation Paris
manifestation Paris 1883
HURLING photo: Torbjörn Alström Nina Cholet
photo: Torbjörn Alström of Nina Cholet
HURLING photo: Torbjörn Alström of Fia Adler Sandblad
photo: Torbjörn Alström of Fia Adler Sandblad
photo: Torbjörn Alström of Ida Lod
photo: Torbjörn Alström of Ida Lod
photo: Torbjörn Alström of Benedikte Esperi
photo: Torbjörn Alström of Benedikte Esperi
photo: Torbjörn Alström of HURLING
photo: Torbjörn Alström of HURLING
photo: Torbjörn Alström of HURLING
photo: Torbjörn Alström of HURLING

Hosted by: Röda Sten Konsthall Gothenburg Sweden GIBCA Extended Facebook

In collaboration: SmartSE 2Lång Kvartersscen Canaldanse Paris Le BonBond Danscentrum Väst Fia Adler Sandblad Vrångsholmen Högskolan för scen och musik

Supported by: GIBCA Extended, Göteborg Stad Kulturstöd, Helge Ax:son Johnsons Stiftelse, Folkuniversitetet Göteborg, Carina Aris Minnesfond

Compilation from the performance and artist talks: VIMEO

GIBCA Extended Benedikte Esperi Nina Cholet Ida Lod

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s